Günümüzde müzik dinleme alışkanlıklarının değiştiğini görüyoruz. Özellikle rap müziğe yoğun bir talep var. Siz bu değişimi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Değişen jenerasyonla beraber müzik piyasasının ve dinleyici kitlesinin değiştiğini görüyo ruz. Bu değişim sonucu elbette yapılan müzikler de eskisinden farklı oluyor. Mesela artık 10 yaşındaki bir çocuk için Tarkan bir şey ifade etmiyorken Sefo, UZI ya da x bir rapçiyi hemen tanıyor. O çocuğun onu tanıması nin bir sebebi var tipki sloganlar gibi daha kısa ve keskin ifadelere yer verilmesi o kuşağı çekiyor. Bugun sanatçı şarkı içerisinde çok bağırdığı zaman günümüzün baskın dinleyici kitlesi olan Z kuşağı kaçıyor Daha kolay şarkılar. yumuşak ritimler ve iyi aranjeler halkta karşılığını buluyor. Çok iyi bir sesi olmamasına rağmen Sefo'nun konuşur gibi söylediği ve "Bilmem mi?" diye tekrar ettiği şarku tutabiliyor İzlenme lere bakıldığında da zaten neyin tuttuğu belli oluyor
Yıllar önce rap müzik yeni yeni konuşulmaya başlandığında ben sektörün iyi isimlerinden biri bana "Rap'in geleceği yer belli, belll bir seviyeden sonra duracaktır Fazla gitmez gibi bir angorüde bulunuldu bana çünkü karşılarında Gülşen, Hadise. Demet Akalın. Tarkan gibi star isimler vardı. O zamanlardan beri rap hakkında yazılar yazan biri alarak bugun isimleri dahi bilinmeyen o çocukların devrinin geleceğini söylerdim. Bu isimlere Rap dünyasının günümüzde ki başarısı rapçilerin sürekl kendilerini yeniliyor oluşları, Pop müziğe insanlar doydu artık. Kimse aynı ritimli bir birinin benzeri şarkıları dinlemek istemiyor.
Rap müziğe bu kadar yoğun talebin sebebi nedir peki?
Pop camiası kendilerini yenilemediği için bugün sınıfta kaldı. Bugün bir rap'çi 3 haftada bir şarkı çıkartıyor. İlk şarkısını çok seviyorsun. dinliyorsun. Çok geçmeden yenisi çıkıyor onu dinlemeye başlıyor sun, Hazır bir kitleyi asla boş bırakmıyorlar, devamlı şarkılarla besliyorlar Bugun star bir pop sanatçısı hala şunu yapıyor; ben bir şarkı çıkaracağım, sözlerini şu yazdı, aranjeyi şu yaptı, klipi şurada çektik. "Eee, bana ne bunlardan, bana şarkıyı ver" diyorsun. Bir sonraki şarkısı da 6 ay sonra belki çıkıyor Günü müz müzik piyasasında herkesin kadar çok alternatifi var ki kimse birinin şarkısını 6 ay, 1 sene beklemez. Mesela Tarkan'ı eleştirdim ben çünkü bana 10 yıl sonra verdiğin şarkı bu mu?
Tarkan ve onun müziğini, pop şarkıları dinlemek istemiyor.
Özellikle rap müziğin eski tarzından uzaklaştığı yönünde eleştiriler var. Bu doğru mu?
Rap müzik de değişiyor Siyasi de olabilir ve bugün ülkemizde siyasi müzik yapan insanlar da var Bazen sana sokağı anlatarak bir kültür aktarabiliyor Bazen başından geçen bir olayı yazar, bazen de beğenmediği bir duru mu eleştirir eserlerinde Mesela Fight Kulüp 2'de şöyle bir şark sözü var "Ismi Çağdaş bi laik olduğum için yeni gözlukluye oyum her an ret" Böyle sert çikan, siyasi mesaj içeren çok fazia rap şarkısı yapılıyor ve 2 kuşağ tüm bu mesajlan alıyor. Şarkıy nasıl dinlediğin onemli. Adapte olduğun zaman şarkıda hikayeyi alıyorsun Mesela ona daha önce biri inancıyla alakalı soru sor muş, şarkı içerisinde "Ne ateisti la, ben agnostiğim" de diyerek Sarkida bunun cevabını veriyor
Birçok önemli ismin artık şarkılarının tutmadığını görü yoruz. Bu isimlerin dönemleri geçti mi artık?
Geçmiş dönemlerde damgasın vurmuş büyük isimlerde bugün ciddi kaygilar var "Ya tutmaz sa ya rezil olursam, ya doğru şarkı bulamazsam" kaygısı bu. Çünkü müzik piyasası değişti ve o büyük isimlerin listelere girememe riski var. Düşünsene bir dönem ona star denmiş ve bugün izlenmeme, rezil olma olasılıkları var. Bakın rap'çilere; bir parçanın tutup tutmayacağını umursamadan cesurca sürekli üretim yapıyorlar, "Bugün bunu sevmezler, 3 hafta sonrakini severler" diyorlar.
Pop müzik yaptığını gördüğümüz birçok ismin şarkılarının alt yapısına baktığımızda rap'çilerin pastasını almaya çalıştığını da görüyoruz çünkü yeni nesil artık bunu seviyor. 24 yaşın da Segah isimli bir aranjörün yaptığı rap parçalarının bugün Spotify dinlenmesi 700 milyonu bulmuş. Bu piyasada abi denilen herkesin bildiği isimler de bu çocuktan esinleniyor şu an. Ya da Avrupa'dan, ABD'den alıp buraya uyarlıyor, ünlü birine okuttuk diye de paylaşıyorlar.
Öbür yandan bugün patlayan rap şarkıcılarının reklam yapmak, magazin figürü olmak, dergilerde kapak olmak, görünürlük kazan mak onların umurlarında değil. Bugün bir magazini açtığınızda göremezsiniz onları, birçoğu so kağın içinden geldiği için "pop" kültürünü bilmiyorlar. Bir şarkı çıkınca hiçbiri büyük partiler ver- mez mesela. Büyük bir magazin figürü bir şarkıcı konserine çok insan toplayamaz mesela. Evet kameralar popçunun peşinde koşuyor ama magazine malzeme verdiği için koşuyor, şarkısının peşinde değil. Gazetede olma yınca, Twitter'da konuşulmayınca üzülen yıldız isimlerin karşısın da bugün rap samimi ve özgün geliyor.
Yeni dönem müziklerinde gösterişin, lüksü göstermenin, magazin figürü olmanın birçok şeyin önüne geçtiğini görüyoruz.
Tüm bunları mini dizi gibi düşünün. Bugün rap müzik yaparak patlayan birçok ismin bu tür patlamadan önceki eski şarkılarına baktığımızda klip çekerken ayakkabısı yırtıkmış ya da tişörtünü arkadaşından almış. Yani dünyaca ünlü birçok rap'çinin bugün yaşadığı hayata, kullandığı arabaya, giydiği kıyafete, evine baktığınızda çok şaşınıyorsunuz ama kaydı başa sardığınızda eski şarkılardaki klipleri gör düğünüzde paranın olmadığı nı anlıyorsunuz ve en yoksul hallerini gösteriyor sana zaten. O dönemde kimse yanlarında olmamış ama gocunmadan her hallerini sergilemiş, bugün de aynı şekilde hikâyelerini sergile meye devam ediyorlar. O zaman onların yokluk dönemleriydi. Şu an bu çocuklar bu paralanı kazanıyor zaten. Dijitalden ciddi gelirler elde ediyorlar, konserler den büyük paralar kazanıyorlar. Bu açıdan bakarsak zenginlik de bugün onların hikâyesinin bir parçası. Şu an Gucci'den, Louis Vuitton'dan alışveriş yapıp en pahalı arabalara biniyorlar. Müzik şirketleri en büyük yatırımla ri rap'e yatırıyor ve pastadan en çok onlar pay alıyor. Şu an normal bir şey yaşıyorlar ama başkalarının dediği gibi "Siz varoştan geldiniz" ya da "Varoşu anlatmak zorundasınız" diye bir şey yok.